Ameliyatsız Obezite Tedavileri

Tüm dünyada kronik bir halk sağlığı problemi haline gelen obezite, tedavi edilebilir bir sağlık sorunudur. Obezitenin tedavisinde cerrahi veya cerrahi dışı yöntemler yaygın olarak kullanılır. Peki ameliyatsız obezite tedavileri nelerdir? Kimlere uygulanır?

Ameliyatsız Obezite Tedavileri Nelerdir?

Dünya Sağlık Örgütü Vücut Kitle Endeksi 30’un üzerinde olan kişileri obez, 25’in üzerinde olan kişileri ise aşırı kilolu olarak tanımlar. Obezite tüm dünyada hem çocukları hem de yetişkinleri etkileyen önemli bir sağlık sorunudur. Obezite; sağlıksız beslenme alışkanlıkları, hareketsiz yaşam, hormonal problemler gibi çeşitli sebeplerle ortaya çıkabilir. Kilo verme sürecinde yaşam tarzında değişiklik yapılması çok önemlidir. Harcanan enerjinin alınan enerjiden fazla olması çoğu zaman sağlıklı bir biçimde kilo vermeye yardımcı olur. Bir başka ifadeyle obezite tedavisinde öncelikle hastalara uygun bir diyet ve egzersiz programı belirlenir. Bunun yanı sıra genel sağlık durumu uygun olan hastalarda doktor kontrolünde medikal ilaç tedavisi de uygulanabilir. Ancak her zaman diyet, egzersiz veya medikal ilaç tedavisi ile hedeflenen kiloya ulaşmak mümkün olmayabilir. Bu durumda diğer ameliyatsız obezite tedavileri değerlendirilir. Diyet, egzersiz veya ilaç tedavisine ek olarak ameliyatsız obezite tedavileri arasında girişimsel uygulamalar da yer alır. Mide balonu, mide botoksu gibi yöntemler günümüzde obezitenin ameliyatsız tedavisinde sıklıkla kullanılan yöntemlerdir.

Obezitenin Ameliyatsız Tedavisinde Girişimsel Yöntemler

Mide Balonu ile Obezite Tedavisi

Mide balonu yani intragastric balloon tedavisi hastanın midesinin hacmini küçülterek tek öğünde aldığı besin miktarını sınırlandırmayı amaçlayan bir tedavi yöntemidir. Ayrıca mide balonu uygulanan hastalar mide hacminin küçülmesine bağlı olarak daha uzun süre tokluk hisseder. Günümüzde farklı çeşitlerde mide balonları vardır. Bunlardan bir tanesi endoskopik mide balonudur. Endoskopik mide balonu uygulaması sırasında uzman doktor öncelikle hastayı rahatlatmak için hastaya hafif bir sedasyon uygular. Ardından endoskop yardımıyla hastanın midesine ulaşır ve kateterin ucundaki intragastric balonu mideye yerleştirir. Ardından balon su veya salin adı verilen özel bir maddeyle şişirilir. İşlemin tüm aşamalarında doktor endoskopi cihazının ucundaki kamera yardımıyla süreci izler. Balon belirli bir hacme geldiğinde doktor balonun ucundaki kateteri çıkarır. Balonun hastanın midesinde kalma süresi 4 veya 6 ay arasında değişir. Bu süre sonunda uzman doktor endoskopik yöntemle balonu hastanın midesinden çıkarır. Bilim ve teknoloji alanında yaşanan gelişmelerin etkisi mide balonu uygulamalarında da görülür. Son yıllarda endoskopik mide balonunun yanı sıra yutulabilir mide balonu ile obezite tedavisi de başarı ile uygulanır. Kapsül formundaki balonu hasta bir miktar su yardımıyla yutar. Hasta kapsülü yutmakta zorluk çekerse doktor özel bir alet yardımıyla hastanın kapsülü yutmasına yardımcı olabilir. Bu işlem sırasında hastaya anestezik özelliği olan herhangi bir ilaç uygulanmaz. Balonun ucunda ince bir tele benzeyen özel bir aparat bulunur. Bu tel balonun mideye doğru rahat hareket etmesine olanak sağlar. Ayrıca doktor bu aparat yardımıyla balonu şişirir. Balon istenilen hacme ulaştığında ucundaki aparat çıkarılır. Hasta aynı gün içerisinde günlük hayatına geri dönebilir. Yutulabilir mide balonu yaklaşık olarak 6 ay midede kalır. Bu sürenin sonunda balonun ucunda bulunan, balonu şişirmeye yarayan valf erir ve balon söner. Hacmi küçülen balon bağırsaklara geçer ve dışkı ile vücuttan atılır.

Mide Botoksu

Son yıllarda ameliyatsız obezite tedavileri arasında yaygın olarak kullanılan bir diğer yöntem de mide botoksudur. Cilt kusurlarını gidermek için yaygın olarak kullanılan botoks yöntemi sırasında Clostridium botulinum bakterisinden elde edilen toksin madde kaslara enjekte edilir. Botoks uygulanan kaslarla sinirler arasındaki iletişim yavaşlar. Mide botoksu işlemi sırasında toksin madde mide duvarına enjekte edilir. Bu sayede midenin kasılıp gevşeme hareketi yavaşlar ve mide daha uzun sürede boşalır. Buna bağlı olarak mide botoksu uygulanan kişi daha uzun süre tokluk hisseder.

Ameliyatsız obezite tedavileri herhangi bir kesiye ve dikişe gerek kalmadan mide hacmini küçültme ve daha uzun süre tokluk hissi sağlamayı hedefler. Obezite, daha ciddi sağlık sorunlarına neden olabilir. Bu nedenle tedavi edilmesi gereken önemli bir sağlık problemidir. Siz de obezite tedavileri hakkında bilgi almak için en yakın sağlık kuruluşuna başvurabilirsiniz.

diğer tedaviler

Obezite Cerrahisi İşlemleri

Obezite, sağlığı bozacak ölçüde vücutta aşırı veya anormal yağ birikimi olarak tanımlanır ve tüm vücudu etkileyen bir durumdur. Dünyada fazla kilolu olarak nitelenen 1,9 milyar yetişkinin yaklaşık 600 milyonu obezdir. 2030 yılına kadar obezitenin 1 milyar insana ulaşacağı tahmin edilmektedir (1,2).

Ameliyatsız Obezite Tedavileri

Tip 2 Diyabet Ameliyatı (Şeker Hastalığı Ameliyatı)

Tip 2 diyabet yani halk arasında bilinen ismiyle şeker hastalığı sağlıksız ve yanlış beslenme, hareketsizlik ve düzensiz yaşama bağlı olarak meydana gelen bir rahatsızlıktır.